سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

گروه بورس: عرضه بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات در بورس، بار دیگر به‌تعویق افتاد

به گزارش همشهری قرار بود 25 شهریور سازمان خصوصی‌سازی 50درصد از سهام شرکت مخابرات را به ارزش 8 میلیارد دلار در بورس عرضه کند، اما  24 شهریور بار دیگر عرضه سهام این شرکت به‌تعویق افتاد؛ هنوز از جزئیات و دلایل این تأخیر اطلاعات کاملی در دست نیست، اما این برای دومین‌بار است که واگذاری سهام شرکت مخابرات در بورس دچار تعلیق می‌شود. 

پیش از این قرار بود چهارشنبه هفته گذشته سهام شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شود.طی چند روز گذشته خریداران متعددی با تشکیل کنسرسیوم‌های متعدد برای خرید سهام مخابرات در برابر یکدیگر صف آرایی کرده‌اند.

تازه‌ترین خبر حکایت از آن دارد که یک اپراتور معروف عربی از کشور قطر به‌نام کیوتل وارد رقابت برای خرید سهام مخابرات شده است. همچنین کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متشکل از 3 شرکت ثبت شده در استان‌های تهران و خراسان با عقد قرارداد مشارکتی متشکل از شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران (به نسبت 46درصد)، شرکت توسعه اعتماد (46درصد) و شرکت شهریار مهستان (8درصد) وارد رقابت برای خرید سهام شرکت مخابرات شده است.

همچنین کنسرسیوم دیگری متشکل از شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، بنیاد تعاون سپاه و ستاد اجرایی فرمان امام و کنسرسیوم دیگری به نام پیشگامان کویر یزد برای خرید 50 درصد از سهام شرکت مخابرات رقابت خواهند کرد.

پیش از این شرکت تله‌کام اندونزی نیز برای خرید بلوک سهام شرکت مخابرات ابراز تمایل کرده بود اما به‌نظر می‌رسد با توجه به آنکه سهام این شرکت در بورس نیویورک داد و ستد می‌شود، مسئولان سازمان خصوصی‌سازی‌ اهلیت این شرکت را تایید نکرده‌اند.

خریداران خارجی

همچنین سید مهدی عقدایی معاون حقوقی سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد فروش بلوک سهام شرکت مخابرات به خریداران خارجی به ایسنا گفت: سهامداران خارجی می‌توانند حداکثر در خرید28 درصد سهام شرکت مخابرات (56 درصد از سهام قابل عرضه) در قالب کنسرسیوم اقدام کنند.

وی افزود: ترجمه و درج آگهی فروش به زبان لاتین در سایت سازمان خصوصی‌سازی‌ و چاپ آگهی در روزنامه‌های انگلیسی‌زبان؛ ارسال آگهی فروش به متقاضیان خارجی و نیز سفارتخانه‌های مختلف از دیگر اقدامات سازمان خصوصی‌سازی‌ برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت آنها در خرید سهام شرکت مخابرات بوده است.

هویت خریداران

محمدرضا رهبر مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ و نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس اظهار کرد: این معامله حداقل با رقابت 2گروه (کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین و پیشگامان کویر یزد) انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، کارگزار عرضه‌کننده بلوک سهام مخابرات افزود: ارزش این معامله حدود 8 میلیارد دلار است که تاکنون در تاریخ بازارهای سرمایه جهان بی‌سابقه است.

کارگزار عرضه‌کننده بلوک سهام مخابرات اظهار داشت: خوشبختانه نامه وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر واگذاری حصه نقدی این عرضه به‌مدت 30 روز دریافت شده است تا شرایط برای این عرضه تاریخی فراهم شود.

کد خبر 90589

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز